Wednesday, October 19, 2011

SOTA: OK/KR-022 Ostaš, OK/KR-024 Na Kostele

Než se "krátce" rozepíšu o aktivaci Ostaše a vrchu Na Kostele, rád bych popsal jak na turisticky  neoznačené kótě, s nepříliš výrazným vrcholem ukrytém v lesním porostu dohledat nejvyšší místo resp. triangulační (správně trigonometrický) bod, který ho označuje.
Již před časem mne Marek OK1HAG (ex OK9HAG) upozornil na zajímavý zdroj informací a sice na stránku Zeměměřičského úřadu s databází tzv. bodových polí
V této databázi lze jednoduše vyhledat všechny trigonometrické body České republiky
Jak asi tušíte, mne v tomto případě zajímal triangulační bod na SOTA OK/KR-024 Na Kostele
Na mapě nejmenšího výřezu vlevo dole:

Když následně kliknete na modrý kroužek na kótě 690, dostanete se do listu "Geodetické údaje trigonometrického bodu".
Nás bude zajímat řádek TB (trigonometrický bod), kde jsou uvedeny Y a X souřadnice.
Pro někoho bohužel nejsou přímo ve formátu stupňů tak je obecně znám, ale ve formátu S-JTSK
Problematiku formátu blíže popisuje tento odkaz: http://www.alena.ilcik.cz/gps/souradnice.php
Pokud potřebujete převést formát S-JTSK na běžnější typ WGS84, lze použít převod na: http://www.alena.ilcik.cz/gps/prevodyGPS.xls (WGS84)

výsledek
WGS84 - 50.58656, 16,22092 9 (50 35.194, 16 13.255 nebo 50°35'11.616"N 16°13'15.311"E)
nebo přímo v mapě.cz

Tak jsem si ty souřadnice naládoval do Samsungu a byl jsem věru žádostiv, kam mne to dovede.

O víkendu 15.-16.10. (2011) slunce sice svítilo na jasné obloze, ale maximální teploty kolem 8°C ve 350m.n.m nebyly pro sotování úplně ideální. Nicméně se mi podařilo na poslední chvíli získat propustku. No ale bohužel jenom na půl dne. A tak jsem ze zamýšlené aktivace KR-022 a KR-024 za pomoci vlaku musel slevit a chca necha jsem využít služeb automobilu.
Ostaš
Povoz jsem zanechal v neděli 16.10. 2011 v 7:30 SELČ v sedle mezi SOTAmi Ostaší a Na Kostele, na začátku polňačky, přes silnici od božích muk.
První cíl: Ostaš. Původně jsem zamýšlel dostat se co nejdříve na žlutou, po ní dojít na červenou, po té se dostat k hospodě a od ní po modré až na samotný vrchol. Ale výzva volného terénu byla větší a tak to beru nejkratší cestou, pak pěšinou, nakonec jen mezi stromy a kapradím  přes blízskou výšinu. Na červenou se dostávám u studánky, pokračuji k odbočce na Kočičí hrad, červenou opouštím a snažím se nadejít odbočku od hospody. To se mi sice po krátkém zaváhání daří, ale v horním úseku přístupu k vrcholu je čerstvě pokáceno asi dvacet vzrostlých smrků. Přelézám první klády a beru to přímo nahoru mezi dvě skály. Stoupání je to festovní, až z toho bolej stehna, pálej lýtka, dechu se jaksi nedostává a čelo se rosí potem. Úžlabím mezi dvěmi pískovcovýmí věžemi se protahuji až na modrý turistický okruh, který obchází celou náhorní plošinu stolové hory. Kolem "Cikánky" a "Krtičkovi vyhlídky" směřuji k nejvyššímu bodu, kterým je Frýdlantská skála. Výhledy do podzimní krajiny jsou super, škoda jen lehkého oparu.
08:37 Frýdlantská skála, údolím kdesi dole právě projíždí první vlak.
Mírně stranou, mezi smrky natahuji cca v 3,5 metrech anténní drát.
08:54 první výzva, na pásmu je nějaký DL závod, no uvidíme
OK/KR-024 na obzoru
08:56 OK1IF od krbu, pak dlouho nic, nedá se nic děla self spot přes GPRS
09:05 konečně se to rozjíždí LY5G a po něm hned otec zakladatel G4SSH
09:18 končím se 17 QSO,
Mám na sobě vše co mám, moiru, triko, jestě jednu teplejší moiru, starou goretexku po Zde(ň)kovi, obnošenou fleecku, rukavice(!!), čelenku a dvě kapuce. Ale i tak to bylo ke konci málo. Tady nahoře může být kolem 3°C, ale pod kopcem je zmrzlá tráva a led na kalužích. Naštěstí nefouká.
Krátka zastavka u odbočky ke Kočímu hradu resp. Sluji Českých bratří. Snažím se marně najít místo, kde jsem si kdysi jednou při "Posledním slanění" málem pěkně rozbil hubu. Ale už je to moc dlouho ... 1996 ?

Zpátky v sedle u auta. Pokračuji přes silnici po louce směrem k samotám Končiny. Od nich je na chvíli vidět hlavní hřeben Krkonoš.

Přicházím pod les, kde jsou další samoty nebo spíš malá trempská osada. Od jedné chaty na mne poštěkává zlatý retrívr. Za zády se v poledním slunci klene Ostaš.
Se zapnutou GPS vstupuji do lesa. Šipka ukazuje směr a vzdálenost. ...200m ... 140m... 100m ..70m. Hele už vidím červenobílou tyč, ale je nějak nakřivo. (?) Patník nikde. To vypadá že trigonometrický bod byl poškozen přátelé ! Asi vývratem a následnou těžbou... Ale proč mi GPS ukazuje 63 metrů a vpravo. Hm, to jsem zvědavej, následuji navigaci.
A hele další tentokrát nepoškozená tyč i s patníkem. Vzdálenost 0 !! Ale řekl bych, že ta vyvrácená byla o chlup vejš ;).
11:15 první CQ
11:16 první QSO DF5WA,
11:18 HA5CW (DF5WA mě asi zaspotoval)
11:37 poslední 18.QSO s HA7UG
Pak ještě zaslechnu volání N5NA, ale to asi není pro mne a nebo je to pokus o vtip.
tak dávám QRT, stejně už se zase do mě dala zima a klíč zase šifruje. Asi taky zimou.
TNX FR ALL QSO's

No comments:

Post a Comment